Selasa, Februari 22, 2011

Do Not Rub It In

Salah satu mende aku paling pantang: orang yang suka "rub it in."

Tau tak ape die rub it in?
Rub it in, macam,
Cik A tu dah tau orang tu buat salah,
dah mintak maaf..
lagi Cik B mao explen panjang-panjang
untuk buat Cik A tu marah/malu/geram.

Contoh.
si A ni dah tau die pemalas.
setelah ditegur tegur oleh cik B,
maka si A ni pon insap laa dan berjanji akan berubah..
tapi si B ni tak abes lagi..
lagi di tambah segala macam hadith
segala macam example
segala macam kutukan..

itu la yang dimaksudkan dengan rub it in.
dan aku tak suka menda tu.

Tadi aku baru kena.

Citer die camni.

Siang tadi aku dapat mesej,
Dari mak kepada seseorang (kawan aku).
Die cakap, die terasa dengan ape yang aku post kat wall pesbuk anak dia..

Untuk menghormati mak seseorang tersebut,
aku rahsiakan la eh ape yang aku post tu
sebab kalau aku quote balek ape yang aku tules,
karang obvious gile plak kat wall sape yang aku tuleh ayat sebegitu rupa.

Kebetulan hari tu ade lagi sorang kawan die start komen kat wall tu kan,
ape lagi,
aku pun tumpang semangkuk la.. kasik bakar api..

Jadi aku ter~mention perkataan parents..

Sebelum sebelum ni, kawan aku tu slalu je delete post-post yang die rasa macam terlalu personal, so aku pun tak kisah la.. Aku bajet, besok mesti kene delete punye post aku kat wall tu..

Mungkin aritu kawan aku tu tak sempat kot delete post aku tu.. sebab tu mak die sempat baca.

OK, tadi die mesej kat aku panjang lebar.
Dia kata die terasa dengan ape yang aku post kat wall anak die tu.
"you don't test my patience," tambah dia lagi.
siap bagi nombo tepon lagi.

Sebenarnya, bagus gak kalau makcik tu terasa
Sebab aku memang nak at least some kind of action taken supaya anak die tu tak bersedih lagi. Tujuan aku post macam tu sebenarnya untuk kawan aku tu.
Aku nak bagitau kat kawan aku, aku paham perasaan dia.
Bukan selama ni aku ignore luahan hati die.
Tapi aku respect parents dia, sebab tu aku refrain my comments, sampai la ke hari tu.

Ops, gebang lebih plak aku..
sambung balik citer..

Asalnye buleh tahan panjang gak la aku balas kat makcik tu..

Maklum la da tetiba die mesej aku siyes kan..
aku balas siyes la.
Asalnya aku ingat nak ignore je..
tapi tak best la plak,
since anak die baik dengan aku,
takkan la parents die aku bolayan plak kan.

Tengah tengah aku nak mengarang ayat balas kat makcik ni,
tetiba aku ternampak mesej kedua dari makcik ni.
naseb baek pendek

Aku tengok makcik tu kata, die dah buat something pasal anak dia.
Sesuatu yang aku boleh terima..
kira aku rasa it's for the best la untuk kawan aku tu..

Jadi, memandangkan aku pun dah puas hati,
dengan baik hatinya aku delete balik ayat-ayat debat aku..
sebab aku tak suke kene rub it in,
jadi aku pun taknak la rub it in kat orang kan..

Daripada asalnya berperenggan-perenggan, last last jadi 2-3 perenggan je aku balas.
Aku cuma tulis, aku mintak maaf (tapi ayat versi panjang la).

Buleh dikata agak manis gak la ayat aku..
Siap wish all the best untuk die dan anak dia tu..
Ayat kemaafkan yang ikhlas okeh..
Siap amek masa 2-3 jam untuk pikir ayat yang sesuai dan tidak menyinggung perasaan makcik ni.

Malam tu, aku nampak makcik tu balas balik kat pesbuk aku.

panjang gile ayat die..
aku da malas nak baca.
aku cuma nampak "apology accepted but not forgotten."
Fair enough la..
sebab die terasa sangat kot dengan ayat aku tu.
Yang penting bagi aku adalah frasa apology accepted.

cuma aku ralat sket dengan ayat-ayat lepas tu.
Sebab aku cuma nampak ayat-ayat yang aku kategorikan sebagai ayat "rub it in"
Kira macam nak bagi aku rasa bersalah
dan menyesal gile dengan ape yang aku post kat wall anak die aritu..

Yang tu memang tak dapek la makcik..

Makcik,

cukup-cukup la tu..
Saya dah mintak maaf kan?

Saye taknak balas panjang-panjang tadi sebab saya respek makcik sebab makcik lagi tua dari saya..

Saya pun hormat orang tua gak..
kalau makcik rasa saya salah, saya mintak maaf..

Oh makcik,

maaf la makcik.
saya cuma baca line pertama je.
lepas tu saya terus tekan delete.
karang saya baca abes,
nanti saya lagi terasa macam nak balas.
saya memang pantang dengan orang "rub it in" ni..
tak kira la orang tu lagi tua atau lagi muda dari saya..
saya taknak la berbalas balas mesej gado-gado dengan makcik..
saya takot nanti ayat saye makin kasar plak pasni..



Tengok makcik
Bila saya rasa geram
Saya dah ngadu kat blog ni
Tak pasal pasal orang laen semua baca.

Tiada ulasan: